Przedsiębiorcy, którzy pierwszy raz stykają się z branżą fiskalną, pytają: czym jest książka serwisowa? Czy w ogóle jest ważna? Pytania tego typu nie są bezzasadne, a wręcz istotne. Bowiem dokument ten okazuje się niezbędny do prawidłowego prowadzenia sprzedaży. Co zawiera i jakie ma znaczenie?
„Fiskalny paszport”
Każdy podatnik, który zakupi urządzenie fiskalne, otrzyma również książkę serwisową. W niej znajdują się wszelkie informacje dotyczące wybranej kasy bądź drukarki rejestrującej, a także podjętych interwencji serwisowych. Dokument zawiera takie dane, jak nazwa i model urządzenia oraz numer fabryczny i numer unikatowy. Z książki serwisowej dowiemy się też, jaki jest adres firmy odpowiedzialnej za fiskalizację lub kto jest producentem nabytej technologii sprzedaży. Oczywiście, nie może też zabraknąć danych serwisanta podstawowego, jak również i rezerwowego.
Przechowywanie
Jesteśmy zobowiązani do każdorazowego okazania książki serwisowej, gdy poprosi nas o to przedstawiciel Urzędu Skarbowego lub serwisu nadzorującego nasze urządzenie. Dlatego dokument zawsze musi się znajdować w miejscu pracy kasy lub drukarki fiskalnej, które zostało jej przypisane podczas rejestracji. Wymóg ten dotyczy całego okresu użytkowania. Wszystkie kontrole serwisu powinny zakończyć się umieszczeniem w książce odpowiedniego wpisu – one także są sprawdzane przez organy skarbowe i określają prawidłowość prowadzonej sprzedaży. Podobnie, jak raporty dobowe i miesięczne czy kopie wystawionych paragonów, dokument ten należy przechowywać jeszcze przez 5 lat od momentu zakończenia z urządzeniem fiskalnym.
Gdy zaginie lub ulegnie zniszczeniu…
…to oczywiście musimy postarać się o duplikat książki serwisowej. Co konkretnie należy zrobić? W pierwszej kolejności – niezwłocznie poinformować Urząd Skarbowy o zaistniałej sytuacji (oczywiście, pisemnie). Następnie – zwrócić się do producenta z prośbą o wydanie duplikatu książki serwisowej. Im szybciej wykonamy te kroki, tym lepiej dla nas, bowiem w przypadku niespodziewanej kontroli organów skarbowych i braku tego dokumentu, możemy spotkać się z przykrymi konsekwencjami – takimi jak utrata ulgi za zakup urządzenia fiskalnego bądź poddanie w wątpliwość przez Urząd Skarbowy prawidłowej ewidencji obrotu (co nieraz kończy się dla podatnika wysokimi karami pieniężnymi). Oprócz tego, serwis ma prawo odmówić konserwacji lub naprawy naszej technologii sprzedaży.
Dlatego, jednym słowem, warto poświęcić książce serwisowej odrobinę uwagi i dołożyć starań, by zawsze była prawidłowo wypełniona i bezpiecznie przechowywana w miejscu naszej pracy.
dlatego ja bardzo dbam o książkę serwisową i pilnuję jej bo znajomi mówili mi, jak „miło” potrafi być, gdy się okaże, że jej nie ma…