Obsługa płatności bezgotówkowych staje się w Polsce coraz popularniejsza. Przedsiębiorcy decydują się na akceptację tej formy finalizowania transakcji głównie ze względu na fakt, że współcześnie znacznie częściej oczekują tego konsumenci. Co więcej, obecność terminala płatniczego w firmie pozwala na zaoferowanie klientom dodatkowych usług, np. regulowania rachunków. Na co jednak trzeba zwrócić uwagę przy wdrażaniu tej technologii w przedsiębiorstwie?
Wynajem terminala na czas określony lub nieokreślony
Przedsiębiorca musi zdawać sobie sprawę przede wszystkim z tego, że terminala płatniczego nie da się tak po prostu kupić w najbliższym sklepie. Technologię tego typu można wynająć. Zazwyczaj polega to na podpisaniu umowy na czas określony bądź nieokreślony. Co ciekawe, nie dotyczy to wyłącznie zamawianego urządzenia do obsługi kart płatniczych. Przy podpisywaniu umowy można również wybrać konkretny zakres usług – podstawowych czy dodatkowych – które będą dostępne wraz z zainstalowanym terminalem.
Zakres obsługiwanych usług
Podstawową usługa, która jest dostępna wraz z terminalem do kart, polega oczywiście na przyjmowaniu płatności elektronicznych. Dotyczy to także finalizowania transakcji za pomocą kart zbliżeniowych czy nawet telefonów komórkowych – coraz popularniejszych rozwiązań w polskim obrocie bezgotówkowym. Ale to nie wszystkie możliwości współczesnych terminali płatniczych. Technologia ta często pozwala przedsiębiorcy na rozszerzenie zakresu usług firmy. Przy użyciu terminala do kart można bowiem zaoferować klientom wygodne płatności za bieżące rachunki czy sprzedaż doładowań do kont telefonów komórkowych. Praktyka pokazuje, że wiele tutaj zależy od tego, czego potrzebuje dana działalność gospodarcza. Bo zakres dodatkowych usług jest naprawdę szeroki.
Urządzenie do przyjmowania e-płatności
Oddzielną kwestią jest wybór samego urządzenia, które będzie służyło do przyjmowania e-płatności. Na rynku dostępne są bowiem różnego typu terminale. W ofercie dostawców technologii sprzedaży znajdziemy zarówno modele przewodowe, jak i bezprzewodowe. Jeżeli więc zależy nam na wdrożeniu urządzenia, z którym będziemy mogli się przemieszczać, warto wybrać drugi rodzaj terminala. Sprawdza się to np. w wielu lokalach gastronomicznych. Jeśli zaś potrzebujemy modelu pracującego wyłącznie na stanowisku obsługi klientów, zazwyczaj wystarczającym rozwiązaniem okaże się technologia stacjonarna.
Większość terminali płatniczych to urządzenia o kompaktowych gabarytach. W szczególności dotyczy to modeli przenośnych. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto jednak sprawdzić najważniejsze ogniwa konkretnych urządzeń oraz ich specyfikacje techniczne. W tym przypadku znaczenie może mieć m.in. zakres obsługiwanych interfejsów komunikacyjnych, obecność programowalnych klawiszy czy też praca mechanizmu drukującego. Kwestie te znajdują później przełożenie na komfort i szybkość obsługi klientów firmy, którzy postanowią zapłacić za towar lub usługę w formie elektronicznej.
ja już nawet mam jakiś czas i korzystam 🙂 nie tyle praktyczne, co wręcz niezbędne urządzenie